Aandachtspunten - checklist ISO 9001:2015 |
|
|
|
|
Proces |
Deelprocessen |
Nieuwe aspecten |
Management proces |
|
|
- Context van de organisatie
|
- Leadership (speelt de directie een leidende rol in het managementsysteem?)
|
|
|
- Context van de organisatie (Wat zijn de belangrijkste aspecten en ontwikkelingen?)
|
|
- Doelstellingen en acties (verbeterproces op bedrijfsniveau)
|
- Risico’s en kansen (op bedrijfsniveau en op basis context)
|
|
|
- Doelstellingen en acties (SMART en met globale uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
- Monitoren en meten (Belangrijkste KPI’s op bedrijfsniveau, inclusief analyse en actie)
|
|
|
- Kennis (strategisch en toekomstgericht)
|
|
|
|
Productontwikkelings proces |
|
|
- Verkoop (bepalen eisen aan het product en context)
|
- Context van de organisatie (Meegenomen in specificatie)
|
|
- Productontwikkeling en productwijziging
|
- Risico’s en kansen (ten aanzien van product, proces en project)
|
|
- Procesontwikkeling (paragrafen 6.6 en 8.1)
|
- Monitoren en meten (Proces KPI’s, Productmetingen)
|
|
|
- Kennis (Kritische technologische kennis, nu en in de toekomst; lessons learned)
|
|
|
- Documentatie (van het ontwikkelproces en van producten en processen)
|
|
|
- Doelstellingen en acties ten aanzien van het proces (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
|
Productie, uitvoeren dienst |
|
|
|
- Context van de organisatie (Meegenomen in specificatie)
|
|
|
- Risico’s en kansen (alleen bij veranderingen)
|
|
|
- Monitoren en meten (Proces KPI’s, Productmetingen)
|
|
|
- Kennis (Kritische proces- en productkennis, nu en in de toekomst)
|
|
|
- Documentatie (procesbeschrijving, instructies enz.)
|
|
|
- Doelstellingen en acties ten aanzien van het proces (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
|
HRM |
|
|
|
|
- Context van de organisatie (Arbeidsmarkt)
|
|
|
- Risico’s en kansen (Beschikbaarheid personeel)
|
|
- Competentiemanagement (meestal in beoordelingscyclus)
|
- Monitoren en meten (Proces KPI’s)
|
|
- Managen kritische functies
|
- Kennis (Personeelsplanning, inclusief opvolging; contacten met hogescholen en universiteiten)
|
|
|
- Documentatie (procesbeschrijving, instructies enz.)
|
|
|
- Doelstellingen en acties ten aanzien van het proces (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
|
Wijzigingsproces |
|
|
- Proces- en organisatiewijzigingen
|
- Context van de organisatie (Mogelijke aanleiding wijzigingen)
|
|
- Wijzigingen aan bedrijfsmiddelen en facilitair
|
- Risico’s en kansen (Bij wijzigingen met substantiele risico’s voor dienst/product)
|
|
|
- Monitoren en meten (Mogelijk wijzigingen aan proces KPI’s)
|
|
|
- Kennis (Continuiteit in kritische kennis)
|
|
|
- Documentatie (van wijzigingsproces en nieuwe situatie)
|
|
|
- Doelstellingen en acties ten aanzien van wijzigingen (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
- Continuiteit levering/dienstverlening tijdens de wijziging
|
|
|
|
Faciliteiten en productiemiddelen |
|
|
|
- Risico’s en kansen (ten aanzien van de beschikbaarheid en continuiteit)
|
|
|
|
|
|
- Monitoren en meten (KPI’s als proces kritisch is voor kwaliteit product/dienst)
|
|
|
|
Beschreven managementsysteem |
|
|
|
- Risico’s en kansen (Mate van documentatie afhankelijk van risico. Is dit ook de praktijk?)
|
|
|
- Norm geeft minimale eisen aan documentatie en registraties (Wordt daar aan voldaan?)
|
|
|
- Zijn wijzigen zoals herdefinitie toepassingsgebied en vervallen directievertegenwoordiger doorgevoerd
|
|
|
|